Amtsgericht Heilbronn

Internet: www.amtsgericht-heilbronn.de

President: Till Jakob
[lex_divider][/lex_divider]

Het Amtsgericht is in Duitsland, in civiele zaken, bevoegd tot vorderingen van €5.000,- (bedrag of waarde van de vordering) of minder. Bovendien is het toepasselijk voor huurzaken, zaken m.b.t. huurwoningen, familiezaken en tenuitvoerleggingen. Het Duitse Amtsgericht is met het Nederlandse kantongerecht te vergelijken; het voert ook dezelfde registers (bv. handelsregister, goederenrecht, verenigingen, kadaster).

Het arrondissement van het Amtsgericht Heilbronn omvat de steden Bad Friedrichshall, Bad Rappenau, Bad Wimpfen, BeilsteinEppingen, GundelsheimHeilbronn, Lauffen am Neckar, Löwenstein, Möckmühl, Neckarsulm, Neuenstadt am Kocher, Neudenau, Schwaigern, Weinsberg en Widdern zoals de gemeenten AbstattEberstadt, Ellhofen, Erlenbach, Flein, Gemmingen, Hardthausen am Kocher, llsfeld, Ittlingen, Jagsthausen, Kirchardt, Langenbrettach, Lehrensteinsfeld, Leingarten, Massenbachhausen, NeckarwestheimNordheimObersulm, Oedheim, Offenau, Roigheim, Siegelsbach, Talheim, Untereisesheim, Untergruppenbach en Wüstenrot.

Beroep tegen beslissingen van het Amtsgericht Heilbronn kan bij civiele zaken bij het Landgericht Heilbronn worden ingediend. Beroep in familiezaken kan bij het familiegerecht worden ingediend, maar het wordt dan doorgestuurd naar het Oberlandesgericht Stuttgart.

In civiele zaken beslist de rechter alleen.

De procesvertegenwoordiging is bij het Amtsgericht niet verplicht, behalve bij echtscheiding en strafrecht (als de mogelijkheid van een gevangenisstraf bestaat). In

Duitsland bestaan op dit moment 650 Amtsgerichte, het Amtsgericht Heilbronn is er één van.